top of page
  • אברהם קולט

תאורה כחולה - המרכיב הכחול של תאורת LED

לאור המסמכים הלא אחראים ובלתי מקצועיים של הגורמים האינטרסנטיים המופצים בימים אלה בנושא הקרינה בכלל (5G) ותאורה כחולה (המרכיב הכחול של תאורת LED) בחרנו להבהיר את הדברים הבאים:

דור 5 עדיין לא נפרס בארץ. גופי התאורה המותקנים במרחב הציבורי אינם מבוססים על הטכנולוגיה הזאת! הם אינם מספקים שרותי תקשורת אלא תאורה בלבד. תקשורת המשמשת לבקרה של גופי תאורה צריכה לעמוד בכל התקנים והתקנות הרלוונטיים, כולל עוצמות שידור.

תאורת לד לבנה עם “הרכיב הכחול”, קרינה קצרת גל

הבעיה היא , כמובן, “קרינה קצרת גל” ולא טכנולוגית לדים עצמה. המסר של כל המחקרים ברור- קיימת בעיה. לכן עדיף לנקוט בשיטות הזהירות המונעת, במיוחד לאור העובדה שקיימת אפשרות נוחה, לא כרוכה בעלויות נוספות וללא בזבוז אנרגטי. ניתן להשתמש במוצרים בעלי קרינה נמוכה יחסית בתחום הכחול. ל”קרינה קצרת גל”-התחום הכחול של הספקטרום 460-480 ננו מטר-מקשרים מספר סוגיות:

-שבוש השעון הביולוגי (בחשיפה בלילה ולפני השינה)

-שבוש מטבוליזם והשמנה (בחשיפה בלילה ולפני השינה)

-פגיעה ברשתית.

בנוגע לחשיפה לשעות היום קיימים מחקרים המצביעים על שיפור הערנות בטווח המיידי – אבל מחקרים עדכניים מראים כי יחד עם הערנות המיידית נצפה כי קיימת פגיעה, פגיעה ביצירתיות, בזיכרון לטווח רחוק- ולאורך זמן ירידה בתוצאות המבחנים הקוגניטיביים. ההמלצה של החוקרים היא לתאורה בעלת רכיב כחול מאוזן יחסית לכל יתר חלקי הספקטרום בדומה לתאורה טבעית. לבחינה של העוצמה של המרכיב הכחול אפשר להיעזר בשיטות שונות:

שיטה אמפירית המופיעה במפרט הכללי לעבודות הבניה, פרק עבודות חשמל 08, הקרויה הפיק הכחול

זוהי שיטה פשוטה המאפשרת קבלת תוצאה מהסתכלות על עקום הספקטראלי של גוף התאורה ואשר לא מחייבת חישובים מורכבים ו/או עלויות נוספות. העקום הספקטראלי מתקבל מתעודות בדיקה עלפי תקנים שונים המחויבים בדיקה בכל מקרה, ללא קשר לרכיב הקרינה הכחולה.

שיטה המוצעת ע” ארגון אירופאי LONNE המפרטת התיחסות במיוחד לתאורת חוצות

שיטה זו מחייבת חישוב מתמטי מפורט מתוך נתוני ספקטרום המתקבלים בקבצי נתוני ספקטרום של גופי תאורה, כרוך בפניה למעבדות מוסמכות (ועלויות בהתאם)

SOLA שיטה המוצעת ע”י ארגון

שיטה המוצעת ע”י רגולוציה של קליפורניה California Energy Commission Title 20 : שימוש בגופי תאורה בעלי CR90, רכיב R9 (אדום) מעל 50%, ללא קשר לספקטרום. שיטה שזו מחייבת שימוש בגופי תאורה יקרים משמעותית יחסית לגופים הסטנדרטיים הקיימים היום בשוק. בנוסף, אין היצע רחב של גופים כאלה.


אף שהאור כשלעצמו חיוני לאדם, שימוש לא נכון בתאורה מלאכותית וחשיפה לא מאוזנת לרכיב הכחול של האור (שמופיע בטבע בעיקר בשעות הבוקר- בצורה מאוזנת) – יכולים לפגוע בבריאות הציבור.

כמעט בכל סוגי התאורה המלאכותית הרכיב הכחול של האור לא מאוזן.

בחלק מסוגי נורות הלד רכיב האור הכחול גבוה מאוד.

כצעד של זהירות מונעת, האגף למניעת רעש וקרינה ממליץ לצמצם את חשיפת הציבור לאור כחול מלאכותי. אורך הגלים בתחום הנראה לעין נע בין אורכי גל 740-380 ננומטר. יש לבחור תאורה שבה עוצמת האור הכחול בתחום 490-440 ננומטר לא תעלה על 50% מעוצמת האור בכל התחום הנראה; או שעוצמת האור הכחול בתחום 500-420 ננומטר לא תעלה על 55% מעוצמת האור בכל התחום הנראה. לרוב תאורת לד עם גוון אור מתחת ל-3000 קלווין (K) היא תאורה ללא רכיב כחול מוגזם. גוון האור מצוי על אריזת רכיבי התאורה.

bottom of page